AIXÍ HA ESTAT EL SEGON DIA DE LA 21A SETMANA DE LA COMUNICACIÓ

Còpia de IMG_2883
Alba Riera de La Turra, a la 21a edició de la Setmana de la Comunicació

Aquest dimarts 16 d'abril de 2024 s'ha dut a terme la segona jornada de la 21a edició de la Setmana de la Comunicació de la Universitat de Lleida. Aquesta s'ha iniciat amb la ponència "Si, així és la vida d'una periodista", amb Alba Riera, la locutora del pòdcast La Turra, de la plataforma Som EVA de 3Cat.

Alba Riera ha parlat dels seus inicis en el món del periodisme, en el que sempre s'hi havia volgut endinsar i formar-hi part, però que per motius personals va decidir no estudiar-lo. Degut això, dona la raó a qui l'acusi d'intrusisme laboral perquè per una part tenen raó i fa un parell d'anys ella tampoc se'n considerava i per l'altra no té ganes de discutir sobre això. Considera que en el món de la comunicació hi ha bastant d'intrusisme i competitivitat i el que hi perd és el periodista, ja que té menys seguidors que un influencer o un streamer.

Segons ella, els mitjans donen més importància al fet de tenir moltes visualitzacions que en el tipus de contingut, encara que el qui el faci no estigui prou preparat. Entén que dins del periodisme hi hagi frustració i per això ha aconsellat als estudiants presents a no tenir vergonya i tirar-se a la piscina intentant contactar amb gent que ja formi part d'aquest món.

També ha parlat de La Turra, el pòdcast que presenta. Alba Riera ha comentat que va arribar aquest pòdcast, gràcies, els contactes generats en altres feines i perquè en aquell moment Som EVA buscava gent jove. Toca temes variats i creu que ho fa amb persones que saben com explicar-los perquè arribi al públic. Entén que actualment interessa captar als joves, però potser canviaria algunes formes, com per exemple captar influencers catalans que habitualment fan contingut en castellà, però ara en fan en català amb la màxima de tenir més audiència. Ella vol treballar en català com ho ha fet fins ara i si no és necessari no ho farà en castellà. Considera que un pòdcast ha de ser o un primer pas per progressar o un hobby, encara que apunta que el capitalisme s'està menjant tot, fins i tot el pòdcast. També ha dit que en l'actualitat s'infantilitza als joves a l'hora de crear contingut per ells.

Sobre el seu futur, ha afirmat que li agrada presentar, prefereix la ràdio, però confirma que li va millor la càmera. Com a somni té poder entrevistar algun dia a la Rosalia i poder parlar més de safareig i amor al seu programa.

A les 18:00, al claustre de Les Heures, s'ha fet la taula rodona amb Karen Alfonso i Laia Berenguer, exalumnes del grau de Comunicació i Periodisme Audiovisual i integrants de l'equip del programa Aquí a l'oest. En primer lloc, han parlat de la seva experiència al grau. Tot i que la Karen tenia clar que volia tirar en l'àmbit de la comunicació audiovisual i la Laia cap al periodisme han valorat positivament poder tocar les dues vessants de la carrera per nodrir-se, fet que després els hi ha sigut útil en el món professional. De participar en la setmana de la comunicació en el seu moment ho han recordat de manera positiva per apropar-se de manera pràctica a la professió.

A posterior la Laia tenia clar que volia especialitzar-se en periodisme internacional, mentre que la Karen ha explicat no tenir clar el següent pas a fer, però sí l'àmbit que preferia, el qual és la producció. Tant la Laia com la Karen han volgut deixar clar que és important aprofitar les pràctiques siguin en un mitjà local o un mitjà més gran. I com ha fet en la primera sessió l'Alba Riera, han remarcat la importància de fer contactes en el món professional.

També han parlat de la importància de la ràdio local, etapa en què la Karen a Ràdio Ponent i la Laia a EMUN FM estan vivint actualment. Han afirmat que a la ràdio local toquen molts àmbits diferents, aprens de tot, i ajuda a millorar habilitats que potser en altres llocs no es podria. Hi ha dies que cobriràs notícies on no va ningú, i n'hi ha que tenen molta cobertura, ha comentat la Karen. Poder fer directes al carrer i aproximar-se a l'audiència és una de les coses que es queden del programa Aquí a l'oest, en el qual participen.Han explicat que la ràdio en català viu un bon moment degut la gran quantitat de ràdios locals que hi ha arreu del territori i el fet de poder trobar referents de la ràdio en català. Segons elles la ràdio no està obsoleta, però s'ha de reinventar amb l'evolució de l'internet i de les xarxes socials.

Per finalitzar la jornada s'ha fet l'entrega de premis del I Concurs de Pòdcast de la UdL en el qual hi ha hagut 13 participants. La Carla Rosell, alumna del grau i membre del jurat ha assegurat que ha estat un procés de deliberació complicat on s'han tingut en compte molts aspectes, tant tècnics com d'oratòria i dicció. Alguns d'aquests pòdcasts ja tenien una base mentre que d'altres han sigut creats pel concurs. El pòdcast guanyador ha estat "Viure arriscadament. Biografia de Mercè Rodoreda" de Gal·la Benet. En aquest pòdcast es parla de la biografia de Mercè Rodoreda pel fet que la seva creadora estava llegint "La plaça del diamant" de l'escriptora catalana. Aquest pòdcast el podeu escoltar a Spotify.

Aquesta segona sessió de ràdio de proximitat ha estat patrocinada per Plusfresc, un supermercat de proximitat.

Recordem que demà continuarà la Setmana de la Comunicació amb Carles Pérez, locutor i presentador de El matí i la mare que em va parir a Ràdio Flaixbac i Nil Montilla i Irene Forment, guionista i documentalista del programa Crims.

Si voleu més informació, podeu consultar el videoresum de la jornada al nostre canal de YouTube o també accedir a les entrevistes als ponents exclusives del compte de TikTok.