Així ha estat la 18a Setmana de la Comunicació

Del 19 al 22 d'abril de 2021, els alumnes de tercer del grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals van decretar l'"Estat de Creativitat", el títol que ha rebut la 18a Setmana de la Comunicació en la qual s'han volgut abordar les dificultats i adaptacions en la creació de contingut davant l'emergència sanitària.

Després del parèntesi que va suposar el confinament de l'any anterior, aquesta edició ha retornat a la presencialitat amb les mesures sanitàries pertinents: distància de seguretat, gel hidroalcohòlic i mascareta. La majoria de ponents van poder assistir presencialment tot i que alguns ho van fer per mitjà de videoconferència.

En dades, la setmana de la comunicació ens deixa onze ponents, més de dos-cents assistents, una vintena de vídeos a Youtube, quatre retransmissions en streaming a Twitch, centenars de fotos i més de vuitanta alumnes a càrrec de l'organització de l'esdeveniment.

Durant quatre dies, per la Sala d'Actes del Rectorat de la Universitat de Lleida van passar professionals que han destacat per la seva creativitat en diferents àmbits durant l'emergència sanitària, a continuació els repassem.

Dilluns a la tarda, s'inaugurava la Setmana de la Comunicació, amb la ponència "La televisió en temps de pandèmia", de Mònica Planas. La periodista i crítica televisiva va destacar que tot i l'auge massiu del consum de contingut televisiu, la innovació en aquest mitjà ha estat escassa. Tot seguit, el documentalista Fèlix Colomer li prenia el relleu per parlar de Vitals, una sèrie-documental que va aconseguir formar part del catàleg de HBO. A partir de la seva experiència, Colomer va transmetre alguns consells a l'alumnat: "ser constant en esforç, tenir ganes i invertir temps en oportunitats i projectes és el que ajuda a obrir portes".

La segona jornada va iniciar amb la ponència de David Ramírez, un dels dibuixants de còmics i manga més representatius del país. Ramírez, des d'un to molt personal, va explicar la seva experiència durant els primers dies de la pandèmia amb la seva parella contagiada i havent d'ingressar a l'hospital. D'aquesta història en va sorgir el llibre COnVIvienDo 19 días que a través de les vinyetes resumeix la seva experiència. Després d'una pausa, la representant d'influencers María Costa de Travy va parlar de la seva trajectòria, els seus inicis i les funcions actuals, recordant que "la virtut més gran d'un creador de continguts és ser un bon comunicador".

La tarda de dimecres va ser el torn de Bruno Oro. L'actor, músic i escriptor va relatar la seva experiència de la pandèmia en l'àmbit professional amb la sèrie Confinados por el mundo, destacant la necessitat de l'humor en temps difícils. Tot seguit es va celebrar la taula rodona "Esports en Pandèmia" composta per periodistes del territori com Albert Escuer, Sergi Guiu, Eva Cortijo i Carlos Monge. Els quatre periodistes van reflexionar sobre l'adaptació del periodisme esportiu durant la pandèmia, la necessitat de trobar recursos, les noves tendències en la informació esportiva i la figura de la dona dins el periodisme esportiu, entre altres.

La darrera jornada, dijous, va començar amb la ponència d'Iván Miñambres, productor d'animació i fundador d'UniKo. En un vídeo enregistrat va parlar de la producció d'animació en temps d'incertesa i va explicar alguns dels aprenentatges que n'ha extret. El periodista Jordi Basté va ser l'encarregat de clausurar l'esdeveniment. Va relatar la seva experiència tant personal com professional amb la Covid-19, experiències recollides també en el llibre Sol com un mussol.

Amb aquesta darrera publicació posem punt final a la 18a Setmana de la Comunicació. Tan sols ens queda desitjar que hàgiu pogut gaudir de totes les ponències i us animem a seguir el perfil de la Setmana de la Comunicació a Instagram, TwitterFacebook, TwitchTikTok per no perdre cap detall en les pròximes edicions.