Resum de la primera jornada de la 18a Setmana de la Comunicació

Mònica Planas Fèlix Colomer
Mònica Planas a través de Google Meet i Fèlix Colomer

Aquest dilluns a la tarda, s’ha inaugurat la primera jornada de la 18a Setmana de la Comunicació, que cada any organitza el Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida i els alumnes de tercer curs del grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals.

Aquesta edició duu per títol “Decretat l’Estat de la Creativitat” i tracta la temàtica de la reinvenció del periodisme i la comunicació en temps de pandèmia. Les ponències de Mònica Planas i Fèlix Colomer han girat entorn de la temàtica de l’edició d’enguany, des de perspectives diferents:

La ponència de la periodista i crítica televisiva Mònica Planas, titulada “La televisió en temps de pandèmia”, ha sigut el tret de sortida de l’acte. Planas ha fet èmfasi en les dues etapes claus que la televisió ha viscut durant l’evolució de la pandèmia: el preconfinament, marcat pel desconcert i la ignorància que es crea en els espectadors on ningú sap el veritable abast de la situació de pandèmia; i el confinament, que afecta el mitjà televisiu en ell mateix i els seus continguts.

Mònica Planas ha explicat que en la primera etapa se’n van fer diverses lectures en clau política i econòmica sobre la pandèmia, que hi ha una aparició del debat televisiu sobre quins mitjans construeixen un relat de la por i quins, un relat de la calma sobre la situació, i la tendència televisiva a crear un relat visual que atrapa i hipnotitza amb la por.

Planas també ha comentat que en la segona etapa el confinament es produeixen grans modificacions i cancel·lacions de programes dins la graella televisiva i dins el llenguatge, estructura i forma televisius, que es tornen molt més rudimentaris per la situació d’emergència, entre altres aspectes com els efectes negatius que tot això comporta en termes de qualitat.

La idea que ha volgut transmetre al llarg de la ponència és que, tot i l’auge massiu del consum de contingut televisiu, la innovació en aquest mitjà ha estat escassa: “A escala de creativitat televisiva, no hi ha hagut cap evolució, idea o format que hagi destacat per sobre dels altres”.

Després de la ponència de Mònica Planas, la 18a Setmana de la Comunicació ha quedat oficialment inaugurada amb el discurs de benvinguda que ha impartit el vicerector de Cultura i Extensió Universitària, Joan Josep Busqueta, la degana de la Facultat de Lletres, Carme Figuerola, i el director del Departament de Filologia Catalana i Comunicació, Jorge Nieto.

La segona ponènciaVitals: enregistrant la realitat de la pandèmia des dels hospitals” ha estat a càrrec del documentalista Fèlix Colomer. La ponència s'ha basat en el seu projecte personal Vitals, una sèrie-documental que va aconseguir formar part del catàleg d’un dels gegants del streaming com HBO.

Vitals tracta com es va viure la primera onada de la pandèmia a l’Hospital Taulí de Sabadell. Colomer ha comentat que les idees li venen d’aquelles històries que li toquen de prop; d’aquí que s’arribés a preguntar com devien estar vivint la pandèmia els sanitaris, els pacients i els familiars d’aquests, enregistrant-ho des de dins i en present. De fet, part de l’èxit d’aquesta obra, segons el mateix autor, ha estat “posar el focus en el vessant humà, perquè això farà que Vitals no caduqui mai”.

Fèlix Colomer ha comentat que durant el rodatge de la sèrie-documental el seu equip es va anar fent gran, però que el contacte amb HBO li va arribar a través d’una sèrie d’oportunitats atzaroses que se li van presentar. Ha remarcat el gran interès que HBO va tenir des del primer moment pel projecte Vitals i la fluïdesa amb què es va gestionar tot el procés per fer-lo possible, una situació poc habitual en el sector.

L’autor ha acabat la ponència amb consells per a l'alumnat: ser constant en esforç, tenir ganes i invertir temps en oportunitats i projectes és el que ajuda a obrir portes.

A la Sala d’Actes del Campus del Rectorat de la Universitat de Lleida s’han seguit les mesures de seguretat per fer possible la cabuda de totes les persones assistents, majoritàriament alumnes del Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals, ponents, professorat i organització. A través del canal de Twitch, la jornada ha tingut un seguiment constant i en directe d’un centenar de persones.

Pròximament tindreu un resum de la segona jornada sobre les ponències “Conviviendo 19 días” a càrrec de David Ramírez i “Representación de influencers y estratègies de Social Media” a càrrec de Maria Costa de Travy.

Gaudiu i apreneu molt d’aquesta oportunitat que acaba de començar!