Els alumnes de quart de Comunicació i Periodisme Audiovisuals presenten el documental “Incertesa”

incertesa (Click per veure el documental)

Els estudiants de l'optativa Documental presenten Incertesa, que narra com diferents parts de la Universitat de Lleida (UdL) van viure els inicis de la pandèmia i el canvi de les classes presencials a telemàtiques.

Jorge Nieto, professor de la UdL, es prepara per iniciar una classe, en un pla curt, i podem veure com demana silenci, però, al contraplà, se'ns presenta una aula buida. Aquesta és la carta de presentació d’Incertesa, el documental produït pels alumnes de quart del nostre grau. A continuació, un seguit de rètols ens fan un petit resum del recorregut que ha fet la Covid, des del primer cas fins al retorn a les classes semipresencials. Després d’aquesta introducció, comencen les entrevistes, el pilar principal del documental. Els entrevistats són tres: Ana Maria Mayoral Gràcia, secretària de la Facultat de Lletres de la UdL, Jordi Pietro Feliu, conserge de la Facultat de Lletres de la UdL i Rodolf González, cap de la biblioteca de la Universitat de Lleida. Aquests expliquen al llarg del documental la seva experiència durant el confinament i la represa de les classes, cadascú des del seu àmbit laboral. A part, també apareixen testimonis d’alumnes que expliquen algunes de les seves vivències durant la pandèmia i com aquesta els ha afectat, tant personalment com acadèmicament.

Un dels objectius principals d'aquesta obra, ens expliquen Yolanda Minero i Asmaa Rabhi, dues de les alumnes implicades en la creació del documental, era donar veu a persones dins de la UdL que normalment no en tenen. D’aquí sorgeix l’elecció d’entrevistar a treballadors de la universitat que, tot i ser essencials, sovint poden passar-nos per alt. A part, també ens ajuda a entendre com va poder seguir funcionant la UdL mentre tots érem a casa i com s’han anat adaptant els diferents departaments als canvis.

L'estructura que segueix el documental és una barreja entre realitat i escenes guionitzades, que no inventades. Durant el documental trobem diferents escenaris guionitzats basats en la realitat. Per exemple, en una escena veiem a dues alumnes de la UdL demanant equipament al Cèsar Padial, professor també de la Universitat. A través d'aquesta escena, per tant, se'ns presenta una realitat més del que ha significat la pandèmia en la vida quotidiana universitària.

En definitiva, aquest documental plasma la incertesa, mai millor dit, que ha viscut la nostra universitat durant l'any de pandèmia que portem. Els alumnes de quart han sabut explicar a través de diversos testimonis els sentiments que molts hem patit durant aquests temps i han creat una gran peça audiovisual que servirà de testimoni de què va suposar la pandèmia per la UdL.

Aprofitant el tema del documental, hem volgut preguntar a la Yolanda i a l’Asmaa sobre com va ser rebuda la notícia del confinament, ja que va coincidir amb la planificació de la 17a Setmana de la Comunicació. Sobre aquest tema, ambdues estudiantes han assegurat que en un inici la situació va ser caòtica donat que no es podia predir el temps que duraria el confinament i, per tant, si la Setmana de la Comunicació seria presencial o no. Tot i això, asseguren que estan satisfetes del resultat i nosaltres, com a organitzadors de la 18a Setmana de la Comunicació, els hi volem agrair el seu esforç per marcar-nos el camí i establir totes les bases per tal que nosaltres puguem oferir-vos la millor setmana de la comunicació possible.

I ara, a què espereu? A mirar el documental!

Darrera modificació: