Resum de la primera jornada de la 19a Setmana de la Comunicació

Gent de Merda_Gerard Romero
Gent de Merda (d'esquerra a dreta, Clàudia Rius, Rita Roig i Paula Carreras) i Gerard Romero

Aquest dilluns es va inaugurar la 19a Setmana de la Comunicació, esdeveniment organitzat pel Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida i els estudiants del tercer curs del grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals.

Amb el títol “Internet Killed the Video Star”, la temàtica de la setmana d’enguany es focalitza en l’aparició i l’èxit de les noves tendències digitals i, de com aquestes, amb passes de gegant, estan reemplaçant els mitjans tradicionals.

El primer dia de la Setcom va ser inaugurat oficialment pel director del Departament de Filologia Catalana i Comunicació, Jorge Nieto, el vicerector de Cultura i Extensió Universitària, Joan Josep Busqueta, i la degana de la Facultat de Lletres, Carme Figuerola.

La primera ponència de la Setmana de la Comunicació ha sigut "El podcast mil·lènnial made in Catalunya", protagonitzada per les creadores del podcast “Gent de Merda”. El grup d’autores està configurat per Clàudia Rius, Ofèlia Carbonell, Paula Carreras i Rita Roig. Malauradament, Ofèlia Carbonell no ha pogut assistir, però hem pogut gaudir de Rius, Carreras i Roig.

Durant la ponència, les periodistes han parlat sobre com van ser els inicis de “Gent de Merda” i les decisions que van haver de prendre, com l’elecció de seccions, els convidats o la llargada del programa. Les creadores han dit que el podcast és un format polifacètic, ja que tant es poden crear continguts de caràcter formal com també de posat quotidià, com per exemple, escoltar una conversa entre amigues en un bar.

Rius, Carreras i Roig han manifestat que és important recolzar els projectes dels joves que produeixen continguts en català, i que seria necessari més incentius, suport i referents. Quan els han preguntat per consells sobre com començar en el sector del podcàsting, Carreras ha recomanat que si tens una idea, llença’t, ja que potser surt bé. L’ha seguit Roig, la qual ha aconsellat que s’ha de prendre el risc de passar vergonya per a poder evolucionar i aprendre. Rius ha afegit que és crucial la constància i el compromís. Com a referents que tenien en l’àmbit del podcast o radiofònic, han fet menció a “La Sotana”, programa de ràdio d’humor sobre el Barça i el món del futbol i, Just Between Us, un podcast de les escriptores Allison Raskin i Gaby Dunn.

La segona ponència ha sigut a càrrec del periodista i streamer Gerard Romero, anomenada "Twitch el present i el futur dels nous mitjans". La conferència s’ha centrat en les seves experiències com a periodista d’esport, el seu projecte “Jijantes FC” i de les noves maneres de fer periodisme.

Romero ha explicat que van ser els seus amics els qui li van proposar d’obrir-se un compte a Twitch i fer retransmissions. Gràcies a ells, el periodista va començar el seu canal, i des de llavors no ha fet res més que créixer.

En referència als nous mitjans de comunicació com Twitch, Romero ha declarat: “tota aquella gent que diu que el periodisme està mort... no hi estic d’acord. Al final, tot ha de conviure; no passa res perquè convisquin la ràdio, la televisió i Twitch, i que es complementin”. Segons la seva experiència, Twitch proporciona als creadors de contingut una llibertat total, però, a la vegada, ell és esclau de les notícies i les novetats, havent d’invertir moltes hores al canal. El streamer ha afirmat que, avui en dia, les xarxes són un gran altaveu per a tots i totes, i que és clau la dedicació.

Aviat estarà disponible el resum de la segona jornada de la 19a Setmana de la Comunicació, on parlarem sobre la ponència “Escribir y dirigir, ¿ha cambiado el oficio con el boom de las plataformes?” de Leticia Dolera i “Oye Polo: Com convertir-se en les Azúcar Moreno del podcasting català”, d’Ana Polo i Maria Rovira.

Esperem que gaudiu les següents conferències i que aprofiteu aquesta experiència!