Els convidats Carles Tamayo i Paco Hernández

Els últims ponents que tindrem l'oportunitat de gaudir durant la Setmana de la Comunicació d'enguany seran Carles Tamayo i Paco Hernández, periodista i TikToker respectivament. Els dos duran a terme les seves ponències el dimecres 27 d'abril al Saló Víctor Siurana.

El primer convidat de la jornada del dimecres és el periodista d’investigació Carles Tamayo, i ens presentarà la seva conferència titulada "Fer periodisme d'investigació a YouTube" a les 16.00 h.

Tamayo va néixer el gener del 1995 al Masnou. L'any 2018 es va graduar en Direcció cinematogràfica a l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya. Durant sis anys va treballar a Catalunya Ràdio, al Festival Grec de Barcelona, al Liceu, a la BBC World News, entre altres. Va exercir d’editor de publicitat en companyies com Estrella Damm, Decathlon, Corte Inglés i llocs varis del sector audiovisual, fins que l'any 2019 va decidir aventurar-se en el seu propi projecte. Ara mateix, segons explica ell a la seva pàgina web, es defineix com a reporter que fa periodisme d'investigació a YouTube, on el seu canal té el nom de TAMAYO.

Dins les seves investigacions, les quals Tamayo assegura que son rigoroses, però a la vegada també iròniques, respectuoses i amb humor, se centra majoritàriament a desmantellar sectes, investigar pseudociències, conflictes internacionals, descobrir estafes, entre altres coses d'importància social.

Tamayo va aconseguir tenir un punt àlgid de popularitat l'any 2020, quan va aconseguir infiltrar-se en l'església Palmariana de los Carmelitas de la Santa Faz, també coneguda com l'església El Palmar de Troya. El periodista d'investigació va crear una sèrie de 15 capítols al seu canal de YouTube on detallava el procés d'investigació i documentava la seva experiència des del principi fins al final. Actualment, el seu canal, on penja tota la informació que obté, compta amb quasi mig milió de seguidors.

Gràcies a una de les seves últimes investigacions en la secta comercial IM Mastery Academy, ha assolit destapar una estafa piramidal on han sortit més de 700 afectats, segons el mateix Tamayo, i han pogut tirar endavant una denúncia col·lectiva cap a l'empresa estafadora.

El darrer convidat és l’escriptor de còmics Paco Hernández, el qual clausurarà la Setmana de la Comunicació a les 18.00 h amb la ponència “Comunicar en un minut”.

Paco Hernández va néixer el 1977 a Lleida, i és doctor en Màrqueting i Comunicació Audiovisual. Actualment, compatibilitza ser dibuixant i guionista de còmics amb la seva feina a la Universitat de Lleida. Va debutar l’any 2011 amb “El arca de las historietas”, un còmic recopilatori d’historietes auto conclusives de diversos autors. L’any 2012 també va publicar una història curta a “Cómic 21”.

Rosa y Javier” (2013), el qual Hernández va crear juntament Jose Ángel Ares, és la seva primera novel·la gràfica. La història tracta d’una família tocada per la droga, i narrada des de la perspectiva de Rosa, la mare. Ella intenta ajudar al seu marit i als seus fills, un dels quals cau en la drogoaddicció.

Durant el 2014 Hernández va iniciar el còmic “De profesión, librera”, i també publica “The Cartoonist” amb il·lustracions de Daniel Cardiel. El protagonista de “The Cartoonist” és en Peter, fill d’un dels historietistes més importants de la segona meitat de segle. Aquest decideix anar a la Comic-Con de San Diego per a parlar sobre el seu difunt pare, amb el qual no tenia una bona relació.

Les obres més recents  de Paco Hernández són “1939. La Caída de Cataluña” (2020), junt Montse Mazorriaga com a dibuixant, i “En Camino” (2021), de nou compartint l’autoria amb Jose Ángel Ares. L’última obra ens presenta a Emma, una dibuixant de còmics en els seus trenta que, després de deixar la seva parella, decideix plantar-se a Rocesvalles per a començar el camí de Santiago. En el trajecte coneixerà noves persones i descobrirà més facetes d’ella mateixa.

Hernández compta amb 648.000 subscriptors al seu canal de Youtube, anomenat “De todo un Paco”, on parla de cine, sèries i sobretot còmics. A TikTok té més de 2 milions de seguidors, amb els que comparteix informació i curiositats sobre peces audiovisuals i, per descomptat, còmics.